Weer Op Weg
Image default
Blog Los Angeles-Los Angeles Utah Verenigde Staten

Canyonlands NP – The Needles District

Om zeven uur vanmorgen liep de wekker af want vandaag hadden we een lange wandeling voorzien in Canyonlands National Park, een wandeling waar ik hoge verwachtingen van had. En of ze ingelost werden!

Canyonlands National Park is een groot National Park, een heel groot. Zodanig groot dat het is opgedeeld in drie ‘districten’: Island in the Sky, The Needles en The Maze. Elk district biedt totaal andere landschappen waardoor Canyonlands een heel divers natuurgebied is.

Zeven jaar geleden bezochten we vanuit Moab al het Island in the Sky-district. Omdat het meer dan twee uur rijden is vanuit dat district naar The Needles hebben we dat toen overgeslagen. Daarom focusten we dit jaar op The Needles, dat het gemakkelijkst bereikbaar is vanuit Monticello, hoewel het dan nog een uur rijden is. The Maze is overigens alleen met een 4×4 bereikbaar.

De weg naar The Needles vanuit Monticello is al puur genieten. De landschappen zijn op zijn minst spectaculair te noemen. Alweer reden we de 50 mijl zo goed als alleen. Het is nogmaals duidelijk dat we dit jaar voor de minder bekende natuur gaan. Spijtig genoeg stak er plots een chipmunk de weg over die ik niet meer kon ontwijken. Het beestje heeft hopelijk niet te veel geleden…

Lees verder onder de foto’s.

Ons oorspronkelijke plan was een hike te doen van zo’n 18 km, een combinatie van de Chesler Park Trail en de Chesler Park Loop met de Joint Trail. In het Visitor Center raadden ze ons dat echter af omwille van de hitte en hoewel het ons behoorlijk afging, hebben we het effectief toch maar gehouden bij 10 km tot aan het Chesler Park Viewpoint.

De wandeling begint bij de parkeerplaats aan Elephant Hill, diep verscholen in The Needles. Vanaf de verharde weg moesten we nog zo’n drie mijl over een dirt road, gelukkig wel behoorlijk te doen met een gewone personenwagen.

Na de Frying Pan Trail in Capitol Reef zat de schrik er behoorlijk in dat het weer voortdurend stijgen zou zijn, maar dat viel goed mee.

De wandeling is vanaf het begin al erg mooi, maar ze bouwt alleen maar verder op wanneer je door een smalle kloof moet, dan door een canyon moet en vervolgens naar het hoogste punt klimt waar het zicht zo mooi is dat we er allebei stil van werden. Dit moet een van de mooiste wandelingen zijn die we ooit gedaan hebben.

Aan het begin van de Chesler Loop Trail twijfelden we nog om de overige acht kilometer (die ook erg mooi zouden zijn) er nog bij te doen, maar wijselijk zagen we daar uiteindelijk van af. In de plaats besloten we nog van het spectaculaire uitzicht te genieten en dan de vijf kilometer richting trailhead opnieuw aan te vangen. De terugweg ging een stuk vlotter zodat we uiteindelijk vijf uur gewandeld hebben over tien kilometer met de nodige pauzes om te lunchen en te genieten van de omgeving.

Lees verder onder de foto’s.

Omdat we het nog niet beu waren in Canyonlands reden we nog de Scenic Drive en deden de veel kortere Pothole Trail vanwaar we een overweldigend panorama kregen over The Needles en in de verte Island in the Sky zagen.

In de verte Island in the Sky

Om terug te keren naar Monticello kozen we een andere weg dan vanmorgen. Zo reden we door de Blue Mountains tot op 2700 meter hoogte, wat mooie uitzichten opleverde over het Coloradoplateau. Onderweg kwamen we herten tegen en koeien die alle vrijheid hebben om te grazen waar ze willen, dus ook op en langs de weg.

Lees verder onder de foto’s.

Eten deden we vandaag in het Peace Tree Cafe in Monticello waar we een lekkere vegetarische pasta gegeten hebben. Zo zie je maar weer: als vegetariër hoef je niks te vrezen in de V.S.!

Onze mening

De Chesler Park Trail is een van de mooiste wandelingen die we ooit gemaakt hebben, naast de Mist Trail in Yosemite NP, de Peekaboo Loop in Bryce Canyon NP en Angel’s Landing in Zion NP. Canyonlands is een National Park dat zwaar onderschat wordt en maar al te vaak overgeslagen. Niet doen! The Needles is keihard de moeite waard. Wat overigens ook erg leuk is, is dat je regelmatig het Island in the Sky-district dat hoog uittorent boven de canyons in het vizier krijgt. Als we hier ooit nog eens geraken, willen we zeker de Chesler Loop Trail ook eens doen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Indien je verder surft verklaar je je hiermee akkoord. Accepteren Lees meer